Osobní asistence

Kontaktní údaje:

adresa: Školní 944, 766 01 Valašské Klobouky
vedoucí střediska: Ing. Zdeňka Sáblíková
e-mail: -8kF1YUSc8yu2~6gbdLhT65j4mnhTj
tel: 739 344 072

Dokumenty:

Provozní doba služby:

Služba je poskytována nepřetržitě v závislosti na kapacitě.

Poslání služby:

Posláním Osobní asistence je poskytovat pomoc a podporu seniorům a osobám se zdravotním postižením či chronickým onemocněním, tak, aby mohli co nejdéle zůstat ve svém přirozeném domácím prostředí. Jedná s osobní pomoc se zvládnutím každodenních dovedností a úkonů, které by si člověk dělal sám, nebýt zdravotního omezení nebo jiné znevýhodňující okolnosti. Služba je poskytována v přirozeném prostředí člověka bez omezení rozsahu, místa a času, tj. ve všem, vždy a všude dle jeho potřeb a dohody s ním.

Cíl:

Cílem je zajištění soběstačnosti člověka nebo podpora rozvoje jeho soběstačnosti, setrvání v přirozeném prostředí a zachování vlastního životního stylu.

Hlavním cílem Osobní asistence je zachování integrity člověka i navzdory jeho omezení, která plyne z nemoci, stáří, zdravotního postižení či jiné příčiny. Nezbytnou podmínkou pro to je úcta k jeho důstojnosti, životnímu stylu a k naplnění jeho smyslu života.

  • Uživatel, který může navzdory své nepříznivé sociální situaci žít v domácím prostředí.
  • Uživatel, který má i přes své zdravotní znevýhodnění zajištěny své běžné každodenní potřeby (vyplývající ze základních činností poskytovatele).
  • Uživatel, který si při obvyklých denních činnostech zachová maximální možnou míru soběstačnosti a samostatnosti.
  • Pomoc člověku, který k životu pomoc nebo podporu druhé osoby potřebuje, zvládat prostřednictvím osobního asistenta ty úkony, které by dělal sám, kdyby mohl (kompenzace těch činností, které uživatel nemůže vykonávat sám a které jej tak omezují v životě, v uspokojování osobních potřeb, při vzdělávání nebo v zaměstnání, prostřednictvím osobního asistenta).

Nepříznivá sociální situace je definována jako situace, kdy:

  • Uživatel je ohrožen sociálním vyloučením nebo je ze zdravotních důvodů či věku již vyčleněn mimo běžný život společnosti
  • Uživatel potřebuje pomoc nebo podporu druhé osoby, aby mohl zvládat ty úkony, které by dělal sám, ale navzdory svému zdravotnímu znevýhodnění nemůže
  • Uživatel potřebuje podporu či pomoc při zvládání každodenních běžných situací
  • Uživatel je z důvodu svého zdravotního omezení či věku ohrožen snížením soběstačnosti či sebeobsluhy nebo u něj již k takovému snížení došlo
  • Uživatel potřebuje podporu či pomoc při orientaci v prostředí, komunikaci, hájení svých práv a zájmů
  • Uživatel je z důvodu svého zdravotního znevýhodnění ohrožen vyloučením ze svého domácího přirozeného prostředí

Okruh osob, jímž je služba určena:

Osobní asistence poskytuje službu osobám, které:

  • jsou v nepříznivé sociální situaci
  • mají sníženou soběstačnost
  • chtějí zůstat ve svém přirozeném domácím prostředí, ale potřebují podporu či pomoc jiné osoby
  • bydlí v regionu působnosti služby

Snížená soběstačnost znamená omezení z důvodu:

  • věku
  • chronického onemocnění
  • zdravotního postižení, které zahrnuje:
    • tělesné, mentální a kombinované postižení
    • stav po úrazu, mozkové příhodě

Věková struktura cílové skupiny:

  • mladší děti (6 - 10 let)
  • starší děti (11-15 let)
  • dorost (16 - 18 let)
  • mladí dospělí (19 – 26 let)
  • dospělí (27 – 64 let)
  • mladší senioři (65 – 80 let)
  • starší senioři (nad 80 let)

Zásady poskytování sociální služby:

Pracovníci Osobní asistence jsou zavázáni dodržovat níže uvedené zásady poskytování péče.

  • Respekt – respektujeme uživatele a jeho jedinečnost lidské osobnosti; respektujeme pohled na řešení situace a volbu uživatele při výběru poskytovaných služeb. Uživateli je při poskytování služby dán prostor vyjádřit svůj názor a zkušenosti.
  • Individuální přístup – plánování služby vychází z individuálních potřeb, zájmů a přání uživatele; přizpůsobujeme se životnímu tempu a zvyklostem uživatele s ohledem na celkový chod a možnosti služby.
  • Podpora samostatnosti uživatele – pomáháme uživateli v takových činnostech, které už vlastními silami nezvládá, podporujeme zachování co nejvyšší míry soběstačnosti.
  • Spolupráce – nepříznivou životní situaci řešíme společnými silami s uživatelem, podporujeme ho v samostatném rozhodování a hledání dalších zdrojů pomoci (např. spolupráce s rodinou, navazující služba – komerční, zdravotní, sociální služba apod.).
  • Soukromí – respektujeme soukromí uživatele, během poskytování služby v jeho přirozeném prostředí vstupují pracovníci do domácnosti pouze za přítomnosti uživatele a v době, na které se předem s uživatelem dohodli.
  • Bezpečí – poskytovatel zajišťuje bezpečný způsob poskytování péče pravidelným vzděláváním pracovníků, řádným zaškolením každého pracovníka, vyhodnocováním kvality služby a zpracovanými pracovními postupy, čímž zajišťuje bezpečné podmínky pro provádění péče
  • Dodržování lidských práv a svobod – pracovníci dbají na ochranu práv uživatelů  v souladu s Listinou základních práv a svobod a dalších zpracovaných dokumentů služby; zachovávají mlčenlivost a ochranu osobních údajů v souladu se závaznými dokumenty.
  • Křesťanské principy – pracovníci svým přístupem k uživateli jsou nositeli křesťanských hodnot jako je láska k bližnímu, soucit s trpícími, laskavý a ochotný přístup. Jsou tak být viditelným znamením Boží lásky (caritas) ke světu a člověku, zejména k chudým, slabým, trpícím a jakkoliv jinak ohroženým lidem ve smyslu evangelia „…cokoli jste učinili jednomu z těch nejmenších, mně jste učinili.“ (srov. Mt 25, 40).